A vizuális tehetségek gondozása kiemelt feladata az alapfokú művészeti iskoláknak. Az Apor Vilmos Római Katolikus Óvoda, Általános Iskola, AMI, Gimnázium és Kollégium művészeti iskolája szinte minden tanévben megvalósított egy-egy - a Nemzeti Tehetség Program által támogatott - tehetséggondozó projektet. Jelen tanévben az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett, "Tehetséges fiatalok felkészítését végző művészetoktatási intézmények tehetséggondozó programjainak támogatása" című, NTP-MOI-16 kódjelű pályázati kiírásra benyújtott, Város-Kép-Más című támogatott projektet valósítottuk meg, mely a Támogató döntése alapján 1.258.000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesült.
A projekt irányítója az Apor Művészeti Iskola vezetője, Kissné Kostelec Éva volt.
A szakmai megvalósítók a művészetoktatás tanárai Katyi Veronika, Kissné Kostelec Éva, Kovács Tamásné, Pintérné Gergics Ágnes és Turóczi Zoltánné voltak. Külső szakértőként Kránitzné Rikker Ildikó intarziaművész vett részt.
Az alkotó diákok: Bodó Zsolt, Ernyey Zsófia, Horváth Barbara, Kránitz Péter, Nagy Vivien, Németh Tünde, Rippert Ágnes, Szabó Luca, Szabó Sára, Tarr Mihály, Varga Barnabás, Varga Balázs Ádám és Végh Vanessza.
A pedagógiai szakirodalom meghatározása szerint a szerint a tehetség négy összetevője az átlag feletti általános képességek, az átlagot meghaladó speciális képességek, a kreativitás és a feladat iránti motiváció. A Város-Kép-Más projektet megvalósító tanulók esetében noha mindegyik összetevő vitathatatlanul jelen van, az utolsót kell külön kiemelni. Mert nagyon motiváltnak kellett lenni ahhoz, hogy a tanév során szerdánként a tanítást követően délután fél négytől öt óráig, de gyakran még tovább is, lelkesen, kreatív gondolatokkal, végtelen türelemmel igényes munkát valósítsanak meg.
Felsorolni is sok, hány féle változatos vizuális feladatsort oldottak meg a tanulók. Fotós séta során fényképezték a város arcait. Saját fotóik felhasználásával papírmetszeteket, grafikai nyomatokat készítettek. Rajzolták és filmezték Győr szépségeit, és eredeti animációs filmeket készítettek a témában. Óriási képeken dolgozták fel a győri legendákat és kirakós játékok születtek a város múzeumainak kincseiből. Különleges, kirigami képeslapokat és kerámia képeket készítettek a legszebb városképekből. Gyönyörűek lettek a saját fényképek és rajzok befogadására készült egyedi kézműves könyvek is.
A legnagyobb munka a győri belváros legrégibb részét, a Káptalandombot bemutató makett elkészítése volt. Sok-sok munkaóra, izgalmas és felfedezésekkel teli méricskélés, vizsgálódás előzte meg a méretarányos terep és épületek mintázását. Számtalanszor kellett körbejárni, lefényképezni az utcácskákat, tereket és házakat, mire biztosan tudtuk, melyik épület milyen színű, milyenek az ablakai és hol állnak a fák a közelében.
Igazán megismerni és megszeretni pontosan így lehet egy várost. Bármennyit olvashattunk volna például a győri Székesegyházról, nem ismertük volna meg soha olyan alaposan, mint miközben lerajzoltuk és agyagból megmintáztuk.
A projekt során számtalan új képzőművészeti technikát próbálhattak ki a résztvevő 12-18 éves fiatalok, közösségi élményekkel, a sikeres alkotások örömével, az értékteremtés elégedettségével gazdagodtak, erősödött elkötelezettségük, szeretetük szülővárosuk iránt. Megalkották saját Város-Kép-Másukat, mely árnyaltabb, gazdagabb, értékesebb bármely készen kapott Győr képnél.
Pintérné Gergics Ágnes