Eseménynaptár
balra
jobbra


H K Sz Cs P Sz V
01
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
 



Archívum

Médiamorzsák

2014.05.10.

Fotótanfolyam
MÉDIAMORZSÁK
képzőművészeti tehetségek fejlesztése
a „Tehetséghidak Program” nevű kiemelt projekt keretében megvalósuló
„Gazdagító programpárok II.”

A Médiamorzsák című programpár keretében hat 13-16 éves diák és három mentor diák (16-18 éves) vett részt a projektben.
A programpár feladata volt a vizuális kommunikáción belül a fotografikus képi nyelv megismertetése a résztvevő tanulókkal.
Indok: Napjaink digitális világában a diákok nap mint nap profil képeket töltenek fel a világhálóra, családi eseményeket örökítenek meg, mobil telefonokkal kisfilmet készítenek, és számtalan fotózással és videózással kapcsolatos tevékenységeket gyakorolnak.
Sokan a diákok közül szívesen fotóznak és videóznak. A rajz és vizuális kultúra tantárgy keretében nagyon kevés idő van e terület alapjainak és a műhelytitkok megismertetésére, és gyakorlati alkalmazására.
Ahhoz, hogy a képi világot megértsék, és értő módon alakításában is részt tudjanak venni ,alapvető elméleti és főképp gyakorlati ismeretet kell megszerezni.
A programpárban kis létszámú csoportot szerveztem, hogy minden résztvevővel egyénileg tudjak foglalkozni, lehetőség nyíljon a fejlesztésükre, a fotós ismeretek elsajátítatására és laborálásra is.
A programpár tanórán kívüli tevékenységei elméleti és gyakorlati alapokat nyújtottak
a tömbösített intenzív program számára.
Elsőként egy motiváló programon vettek részt a tanulók. Szabó Béla fotóművész kiállítását tekintettük meg a gyerekekkel a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeumban.
Lehetőség nyílt a művésszel személyes beszélgetésre " Az én világom" Szabó Béla 50 fotókiállításhoz kapcsolódóan.
A tanórán kívüli foglalkozások keretében az elméleti alapok elsajátíttatására került sor. Az órák témái a fotós alapismeretek: felszerelés, alapfogalmak, kompozíció, képszerkesztés alapismeretek voltak.
A laborálás során fényképezőgép nélkül készítettek a gyerekek fotókat. Nagy érdeklődést váltott ki a fotogramok készítése a sötétkamrában. A terepen történő textúrák-faktúrák fotózása és a képek elemzése zárta a programpár első felét.
A fotós alapismeretek az elméleti anyag megismertetését (12 óra) követően három intenzív nap (15 óra) keretében a diákok a gyakorlatban is kipróbálták a megismert képalkotási szabályokat. A megvalósítás során a Hansági Múzeum fotópályázata („A szépség a részletekben lakozik - Moson vármegye fotós szemmel” )nagyon jó kihívást jelentett a diákok számára. Mosonmagyaróvár épített környezetét egyéni látásmódjuknak megfelelően örökíthették meg a március 8-ai fotóstúrán. A belváros épületeinek megörökítését követően a Cselley-ház múzeumi anyagának a fotózása a tárgyfotózásról tanultak alkalmazását tette lehetővé. Megtanulták és alkalmazták a diákok a digitális utómunkálatokat. Betekintést kaptak a fotópályázat követelményeibe. Sikerként könyveljük el, hogy a megyei fotópályázatra beküldött 300 pályamunka közül az 50 legjobb alkotás közé két diák alkotását is beválogatta szakmai zsűri.
A győr Zichy Ferenc Látogatóközpontban tett látogatásunk során megtekintettük, és fotókat készítettünk az Apor kiállításon, Káptalanházban, Bazilika Múzeumban, Kincstárban és Könyvtárban. Nagy érdeklődéssel várták diákjaim a Püspökvár tornyából a kilátást, és a fotózási lehetőséget. A program végeztével a Káptalanházban kitűnő technikai feltételek mellett lehetőséget kaptunk az elkészült képek megtekintésére és elemzésére.
Március 29- én, szombaton zártuk a gazdagító programpárt. Az Apor iskola rajztermében rendeztük be a „média stúdiót”. A gyerekek a saját és iskolai laptopokon végezték a digitális „laborálást”, és válogattuk ki a pályázatra és házi fotókiállításra szánt képeket. Az ebédet követően emléklapot kaptak a tehetségfejlesztő programban részt vett tanulóink. A programzárón az ünnepi tortát az az ehető fotó díszítette, mely a résztvevők fényképezőgépeiből készült kompozícióiból készült. A képek nyomtatása, paszpartúrázása, a kiállítás rendezése, és a kiállítás megnyitója zárta a programot.
Kissné Kostelec Éva
a program kidolgozója és a vezető fejlesztő

 képek>>